Už niekoľko rokov platí novela zákona o účtovníctve, ktorá predĺžila dobu uchovávania účtovných dokladov z pôvodných piatich na desať rokov.
Podnikateľom tak vznikla nielen ďalšia povinnosť, ale aj nároky na skladovanie rozsiahlej dokumentácie.
Ako naložiť s nekonečným množstvom šanónov a aké sankcie hrozia pri nedodržaní zákona? Aj nad odpoveďami na tieto otázky by ste sa mali zamyslieť, a to nielen pri odovzdaní účtovnej závierky daňovému úradu.
Uchovávanie účtovných dokumentov upravuje nielen zákon o účtovníctve, ale aj rada ďalších legislatívnych noriem. Patrí sem zákon o DPH, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení a v neposlednom rade zákon č. 395/2002 o archívoch a registratúrach.
Platí zásada, že ak niektorý z vyššie uvedených zákonov určuje vyšší počet rokov na uchovanie určitých účtovných dokumentov, potom má prednosť pred samotným zákon o účtovníctve.
Určite poznáte situácie, keď v návale denných povinností niekedy nestíhate prejsť ani prichádzajúcu korešpondenciu a nie to ešte študovať niekoľko legislatívnych predpisov.
Preto sme pre vás pripravili stručný sumár s jednotlivými účtovnými dokladmi a požadovaným obdobím ich uskladnenia:
Účtovný doklad | Požadovaná doba uskladnenia v rokoch |
Faktúry (dodávateľské aj odberateľské) | 10 (stačí uchovávať iba sken) |
Objednávky | 10 |
Pokladňa (pokladničné doklady, pokladničné knihy) | 10 |
Bankové doklady a bankové výpisy | 10 |
Účtovná závierka a výročná správa | 10 |
Mzdové listy | 50 |
Výplatné listiny a ostatná mzdová dokumentácia | 10 |
Nemocenské poistenie – dávky, prihlášky, ohlášky, zmeny | 10 |
Odpisový plán, inventúrne súpisy a inventarizačné zápisy | 10 |
Aj keď novela zákona o účtovníctve nadobudla účinnosť až 1.1.2018, neznamená to, že všetky staršie účtovné dokumenty môžete skartovať, alebo niektoré z nich (napr. objednávky, odpisový plán a pod.) skladovať len päť rokov ako to určoval zákon o účtovníctve pred jeho novelizáciou.
Účtovné dokumenty vystavené od 1.1.2013 treba uchovávať najbližších 10 rokov nasledujúcich po roku, ku ktorému tieto doklady prislúchajú.
Takže, ak ste nejaký účtovný doklad vystavili v júli 2013, musíte ho vo vašom podniku mať k dispozícii minimálne do konca roka 2023 a môžete tak urobiť v papierovej alebo elektronickej podobe. Za porušenie zákona vám v tomto prípade môže daňový úrad uvaliť pokutu až do výšky 100 tisíc eur.
„Novela zákona o účtovníctve môže byť vstupnou bránou do digitalizácie dokumentov na Slovensku,“ domnieva sa Renáta Jurášková zo spoločnosti Iron Mountain Slovakia.
Profesionálne vyškolení zamestnanci spoločnosti vám urobia poriadok s niekoľkoročnými účtovnými dokladmi a vy sa tak efektívne môžete venovať namiesto upratovania a zväčšovania skladových priestorov rozvoju svojho podnikania.
„Veľakrát v praxi prichádzame do kontaktu s klientmi, ktorí si myslia, že pred plánovanou kontrolou alebo pri potrebe nájsť požadovaný dokument stačí poslať do skladu asistentku a vec je vybavená.
Keď však takáto situácia nastane, dokumenty zvyknú záhadne zmiznúť. Alebo asistentka, účtovníčka a nakoniec i samotný konateľ v sklade strávia ďalšie štyri dni, pokiaľ nájdu hľadané doklady spred piatich rokov,“ rozoberá aktuálnu situáciu na slovenskom podnikateľskom trhu Renáta Jurášková.
Spoločnosť Iron Mountain vaše účtovné doklady bezpečne prepraví a uloží v registratúrnom stredisku mimo vášho pracoviska, zdigitalizuje a v prípade Vášho záujmu taktiež jednotlivé dokumenty zindexuje. Následne budete pomocou vyhľadávača schopní obratom nájsť to, čo aktuálne potrebujete.